Rachael Yates – Fragmented Self

The English version can be found here.

+++Der Fehlerteufel war da. Die wunderbare Künstlerin heisst Rachael Yates und nicht Rachel. Bitte entschuldigt dies.+++

Fragmented Self

Die Serie begann als Versuch Bilder aus meinem vorherigen Projekt zu nutzen. Ich habe mich sofort in die knallenden Farbkontraste verliebt als ich die Fotros auslegte um die passenden Posen zu sortieren. Also habe ich mit dem Experiment weitergemacht. Manche Kombinationen waren geplant, andere glückliche Zufälle. Während des gesamten Projekts habe ich verschiedene Kameras genutzt, darunter eine Polaroid SLR 680, Impossible I-1 und das Instant Lab.

Zu Beginn habe ich mich von den Kombinationen angezogen gefühlt weil sie Bruchstücke meiner Erinnerungen und Emotionen darstellen. Über die Zeit bekam ich dann aber immer mehr Ideen für neue Posen. Ich war immer vorsichtig wenn es darum ging viel Haut zu zeigen da ein nackter Frauenkörper zwangsläufig sexualisiert wird. Der gesamte Prozess zwang mich dazu, mich mit der Angst davor genau so gesehen zu werden auseinanderzusetzen.

 

Rachael Yates Biographie

Rachael arbeitet hauptsächlich mit Sofortbild-Selbstportraits und nutzt die Linse als ein Werkzeug für die Erforschung des Selbst und zur Selbstkritik. Dadurch dass sie oft an die Grenzen des Mediums geht verlässt sich Yates auf die unvorhersehbare und vegängliche Natur des Sofortbilds und geht damit einen kathartischen Weg der Fotografie. Ihre Arbeiten erschienen über beim  Impossible Project, SnapItSeeIt. Zudem gab es diverse Online- und Druckveröffentlichungen und sie ist ein Mitglied des 12.12 Project. Sie lebt und arbeitet als Marketing Director in Huston, Texas, und nutzt ihre Kamera als eine kreative Flucht aus dem Alltag.

Media

Website – www.yatesrl.com

Instagram – https://www.instagram.com/yates_rl 

Twitter – https://twitter.com/yates_rl 

 


 

Fragmented Self

The series ‘Fragmented Self’ started out as an attempt to utilize scrap photos from a previous project. I fell in love with the striking color contrast after laying out the photos and arranging matching poses together so I decided to continue on with the experiment. Some of the ideas and color combinations were planned out ahead of time while others were happy accidents. Throughout the project I used an assortment of cameras including the Polaroid SLR 680, Impossible I-1 and the Instant Lab, usually stacked next to each other on tripods.

Originally, I felt drawn to the combinations because they gave a physical representation of my fractured pieces of memory and emotion. However, as time went on and I began to conceive new ideas for poses and sections of my body, I stumbled upon a new inspiration. I have always been cautious of showing a certain amount of skin because of the forced sexualization associated with a woman’s nude body. The entire process forced me to examine my personal fears of being viewed in this manner and face them head-on in a new light.

Rachael Yates Biography

Working primarily in instant film self-portraiture, artist Rachael Yates explores an emotional cadence using the lens as a tool for self-examination and critique. Often deconstructing and pushing every aspect of the frame and medium, Yates relies on the ephemeral and unpredictable nature of instant film to employ a cathartic approach to photography. She has been featured by the Impossible Project, SnapItSeeIt, numerous print and online publications and is a member of the 12.12 Project. She lives and works in Houston, Texas as a marketing director and uses her camera as a means of blissful creative escape.

Media

Website – www.yatesrl.com

Instagram – https://www.instagram.com/yates_rl 

Twitter – https://twitter.com/yates_rl